V úvodní fázi je připraveno školení pro první pilíř vzdělávání – Motivaci. Motivace je zásadní pro úspěch implementace metody BIM, protože přímo ovlivňuje ochotu zaměstnanců metodu přijmout za vlastní.
Cílem pilíře Motivace:
- Sjednotit pojmosloví a základní termíny
- Pomoci k přijetí digitalizace a metody BIM na úrovni organizace
- Zajistit přijetí metody BIM každým jednotlivým zaměstnancem v organizaci
V rámci tohoto pilíře získají účastníci základní informace o digitalizaci stavebnictví a metodě BIM. Dozví se, co metoda BIM je, kde se s ní setkají a jak mají postupovat. Klíčově se pak pilíř soustředí na vysvětlení, proč metodu BIM chtít, jaké přinese přínosy pro organizaci (např. efektivnější procesy) a především jaký bude mít dopad na jejich vlastní, každodenní agendu a co metoda BIM přinese jedinci. Zahrnuje témata jako přínosy v jednotlivých agendách, rozpočtování, časové úspory, data, řízení projektu, FM a budoucí využití dat. Pomáhá se zorientovat v tom, co je třeba změnit a znát, na koho se obrátit a co požadovat, vyvrací mýty o BIM a postupně zajistí připravenost českého prostředí.
Termíny a místa konání:
- 17. 6. – Praha
- 24.6.2025 - Zlín
Úroveň Foundation je první úrovní Profesionální certifikace buildingSMART a představuje základní stupeň. Jejím hlavním cílem je deklarovat základní míru porozumění v oblasti BIM a zaměřuje se na výuku základních znalostí. Tato úroveň je navržena tak, aby splňovala požadavky na znalosti týkající se BIM podle Bloomovy taxonomie, konkrétně stupně zapamatování si a pochopení.
Úroveň Foundation byla oficiálně zveřejněna buildingSMART International v září 2017. buildingSMART International nepůsobí jako školicí organizace. Místní Pobočky buildingSMART přebírají a zavádějí Program po celém světě.
Pobočky nemohou měnit základní vzdělávací obsah, ale mohou jej doplnit o lokalizovaný obsah pro národní standardy nebo předpisy (Národní modul).
Klíčové komponenty a obsah úrovně Foundation:
- Vzdělávací program je složen z 5 okruhů, které definují minimální rozsah vědomostí. Tyto okruhy (Výsledky výuky) jsou definovány bSI a není možné je měnit:
- Pochopit definici, klíčové terminologie a přínosy informačního modelování staveb (Building Information Modelling – BIM).
- Popsat příčiny vedoucí ke vzniku BIM.
- Definovat pojem BIM.
- Určit 6 norem souboru ISO 19650.
- Popsat a definovat klíčové pojmy BIM.
- Orientovat se ve stádiích vyspělosti managementu informací popsaných v norně ISO
19650-1. - Definovat, co představuje informační model.
- Rozpoznat výhody BIM ve vztahu k tradičnímu způsobu realizace projektu.
- Vědět, proč je třeba spolupracovat a zavést nové způsoby práce.
- Určit význam správného managementu informací v projektech.
- Identifikovat procesy a standardy určené ke zmírnění špatné informovanosti.
- Stanovit přínosy BIM pro odborníky v oblasti projektování a realizace staveb.
- Stanovit přínosy BIM pro vlastníky a provozovatele staveb.
- Porozumět managementu informací na projektu s využitím BIM v souladu se souborem norem ISO 19650.
- Pochopit, jak mohou pověřující strany jasně definovat své požadavky.
- Porozumět obsahu a významu dokumentu Plán realizace BIM (BIM Execution Plan – BEP).
- Uvědomit si, proč je nutná jednotná výměna informací.
- Identifikovat klíčové prvky a výhody používání společného datového prostředí (Common Data Environment – CDE).
- Vědět, proč je třeba při managementu informací jasně definovat role.
- Vědět, proč je třeba provést posouzení potenciálních členů dodavatelského řetězce před jejich pověřením.
- Rozpoznat potřebu otevřených a navzájem spolupracujících řešení.
- Vědět, co je a co představuje buildingSMART International.
- Definovat openBIM® a jeho výhody ve srovnání s používáním proprietárních řešení.
- Porozumět účelu normy „Industry Foundation Classes“ (IFC).
- Porozumět účelu a významu standardů MVD a IDS.
- Vědět, co je platforma pro management případů užití (Use Case Management platform – UCM) a jaké poskytuje výhody.
- Uvést další standardy a řešení buildingSMART.
- Pochopit význam životního cyklu aktiv a pohledu vlastníka/provozovatele na management informací.
- Porozumět potenciálním výhodám a výzvám při zavádění metody managementu informací.
- Porozumět změnám v organizaci, které ovlivňují přípravu, realizaci a provoz aktiv.
- Určit klíčové faktory podporující rozvoj digitálních přístupů v oblasti managementu informací o aktivech.
- Porozumět, jak lze pomocí strukturovaných požadavků a procesů zajistit kvalitní výměnu informací.
- Pochopit dopady požadavků na zabezpečení dat ve vztahu k managementu informací.
Poskytování úrovně Foundation:
- Úroveň Foundation Profesionální certifikace buildingSMART mohou poskytovat školicí organizace, které jsou registrovány a jejich kurzy schváleny organizací buildingSMART.
- V ČR jsou schválenými poskytovateli:
- Construsoft, s.r.o.
- POINT
- cadconsulting, s r.o.
- ADEON CZ s.r.o.
- Arkance Systems CZ s.r.o.
- CADservis, s.r.o.
- Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
- Úroveň Foundation Profesionální certifikace buildingSMART nemohou poskytovat individuální lektoři (instruktoři) přímo, ale pouze schválené školicí organizace.
Organizace kurzu:
- Frekventant si vybere poskytovatele školení či mu bude přidělen.
- V průběhu září 2025 dle své individuální volby na základě svých potřeb absolvuje online školení v rozsahu 16 VH (1 VH = 45min.)
- Online školení je složeno z lekcí s lektorem a ze samostudia, pro které jsou poskytnuty materiály v podobě školící příručky, videí a prezentací.
- Po celou dobu kurzu může frekventant využívat konzultace s lektorem.
Kvalifikace na úrovni Foundation:
- Frekventant, který chce získat kvalifikaci, musí absolvovat schválený kurz u registrovaného Poskytovatele školení.
- Po dokončení kurzu je oprávněn složit online zkoušku prostřednictvím Kvalifikační platformy.
- Zkouška je jednoduchá, formou výběru odpovědí a musí být absolvována do 30 minut.
- Výsledek zkoušky je oznámen bezprostředně po jejím složení.
- Úspěšný Frekventant obdrží digitální certifikát s jeho jménem, označením Poskytovatele školení, jedinečným ID a datem.
Termíny a místa konání: září 2025 dle individuálních potřeb účastníků on line
Registrace ukončena, kurz naplněn
1. pilíř – Využívání a správa budov (Facility Management)
Tento modul se zaměřuje na oblast využívání a správy budov v kontextu metody BIM. Účastníci získají základní orientaci v oblasti Facility Managementu (FM) a seznámí se s požadavky norem ISO 19650-3, 41000 a 17021-11.
Obsah školení:
- Životní cyklus staveb v kontextu FM a BIM
- Principy facility managementu
- Ekonomika a řízení budov
- Využití BIM a CAFM v procesech řízení aktiv
- Prodloužení užitné hodnoty staveb
- Optimalizace a efektivita provozu
- Dokumentace v životním cyklu stavby
- Kritéria pro implementaci BIM v provozu a správě budov
Termíny a místa konání:
- 25. 9. – Praha
- 7. 10. – Olomouc
Registrace:
https://forms.gle/SAeLKbmEgh61ubBn8
Školení je zaměřeno na odborné vzdělávání pracovníků veřejné správy v oblasti zadávání stavebních zakázek s využitím metody BIM. Cílem je zefektivnit procesy zadávání a zajistit jejich soulad s právními předpisy.
Termíny a místa konání:
- 13. 11. – Praha
- 20. 11. – Morava (místo bude upřesněno)
Registrace:
https://forms.gle/SAeLKbmEgh61ubBn8
V rámci spolupráce s Českým vysokým učením technickým v Praze jsme připravili praktický workshop zaměřený na pokročilé využití BIM:
Témata workshopu:
- Vnímání BIM – model, metoda, metodika
- Reálné zkušenosti z projektů (např. jaderná elektrárna, koleje Strahov)
- Práce v CDE: úkoly, komentáře, řízení přístupů
- Práce s modelem: řezy, pohledy, výkazy množství, základní kontroly
Požadavky na účastníky:
- Vlastní notebook
- Účet na Trimble Connect
- Zřízení demo účtu na Solibri Office
- Instalace nástroje BIM Vision
Termíny a místa konání:
- 22. 9. – Olomouc
- 13. 10. – Praha
Registrace:
https://forms.gle/SAeLKbmEgh61ubBn8
Účast na všech akcích je v rámci letošního pilotního cyklu zdarma.